Podstawy zdrowego grillowania

grillowanieGrillowanie może być doskonałym sposobem na nisko-tłuszczowe potrawy. To nie mają być o wysokiej zawartości tłuszczu hamburgery i hot-dogi. Marynowane chude mięso takie jak: piersi z kurczaka bez skóry, udka lub  polędwiczki wieprzowe mogą być pyszne. Ale grillowanie to nie tylko mięsa. Ryby, warzywa i owoce również smakują rewelacyjnie z grilla.

Bezpieczeństwo przede wszystkim.

Ważne jest aby mówić o zdrowym grillowaniu nie tylko w odniesieniu do rodzaju potraw z grilla ale także samego procesu grillowania i tego jak grillujemy. Istnieje kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa, które powinniśmy przestrzegać. Powinniśmy stosować czyste naczynia, czysty ruszt grilla oraz trzymać surowe i gotowane pokarmy osobno. Grillować mięsa w prawidłowych temperaturach. Np. drób do 1650 C czy Wieprzowinę do 1600  C . Ale to nie wszystko…

Musimy uważać aby nie spalać potraw na grillu, zwłaszcza jeśli chodzi o mięso. Dwa czynniki wywołujące raka , heterocykliczne aminy (HCA) i wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (WWA), mogą tworzyć się podczas nadmiernego spalania  tłuszczu i  dymienia.  Korzystajmy z marynat, ponieważ tworzą one barierę między potrawą a źródłem ciepła. Sami przygotowujmy marynaty ponieważ tylko tak możemy kontrolować zawartość tłuszczu i sodu a także indywidualnie dostosować przyprawy. Marynaty nie muszą być strasznie skomplikowane. Na początku można zrobić podstawową mieszankę oleju, soku z cytryny i ziół  a następnie eksperymentować z bardziej egzotycznymi smakami. Aby uzyskać azjatycki akcent marynat  używaj do ich przygotowania sosu sojowego, startego imbiru i czosnku. Aby uzyskać aromaty w stylu południowo-wschodnim,  dodaj chili w proszku, kminek i kolendrę. Jeśli mamy kilka podstawowych przypraw w swojej spiżarni, takich jak ketchup, ocet, sos Worcestershire i brązowy cukier można zrobić swój własny sos barbecue.  Pamiętajmy również, że nadmiar marynaty też nie jest dobry. Może spowodować on nadmierne spalanie się mięsa. I wtedy ochronne korzyści ze stosowania marynaty stają się jej wadą. Bardzo ważną rzeczą jest, aby stosować marynaty o dużej zawartości cukru dopiero w ostatnich 5-10 minutach grillowania.

Chude kawałki mięsa z pysznymi warzywami dla równowagi są doskonałym sposobem na zdrowe grillowanie. Nie bójmy się grillować ryb. Używajmy do tego specjalnych desek cedrowych do grillowania, które są idealne do zdrowego grillowania np. łososia ale mogą być również używane do kurczaka i innych potraw. Nie ograniczaj się do grillowania ryb na drewnie cedrowym, wypróbuj innych silniejszych smaków, wypróbuj np. wióra do wędzenia mesquite.

Grillowane warzywa są idealne jako dodatek do grillowanych potraw. Grillowany półmisek warzyw jest wspaniały. Wypróbuj grillowaną paprykę, bakłażan, cukinię, grube plastry cebuli i szparagi. Pamiętaj aby grillować warzywa z dodatkiem oliwy z oliwek, bo dzięki temu nie będą wysychały podczas grillowania. Rozważ również używanie specjalnych koszów do grillowania warzyw, aby ich małe kawałki nie wypadały  poza ruszt.

Nie zapominajmy również o grillowanych owocach: przepołowione bez pestek brzoskwinie i  nektarynki, pierścienie ananasów czy wzdłuż pokrojone banany są idealne z grilla i zaskoczą nie jednego smakosza.

Pamiętajmy, że grillowanie to nie tylko steki, hot dogi i hamburgery. Grillowanie jest również okazją do przygotowywania wspaniałych zdrowych posiłków przez cały rok.

Reklamy
Tagged with: , , ,
Napisane w Poradnik Grillowania

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: